REGULAMIN CMENTARZA PARAFII ŚW. JÓZEFA W CHORZOWIE
I. PRZEPISY OGÓLNE I POSTANOWNIENIA PORZĄDKOWE
1. Cmentarz jest miejscem świętym i służy do grzebania zmarłych, wyrażania pamięci i czci tym, którzy odeszli już do wieczności. Powaga tego miejsca wymaga ciszy i godnego zachowania.
2. Cmentarz jest własnością Parafii św. Józefa w Chorzowie z siedzibą przy ul. Łagiewnickiej 17. Cmentarzem zarządza parafia.
3. Sprawy związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu załatwia się w kancelarii parafialnej. Wszelkie opłaty przyjmowane są tylko i wyłącznie w kancelarii parafialnej.
4. Na cmentarzu wolno przebywać każdego dnia od rana do zmroku. Osoby przebywające na cmentarzu zobowiązane są do zachowania porządku i czystości.
5. Na cmentarzu kategorycznie zabrania się:
- zakłócania ciszy i porządku;
- wprowadzania zwierząt;
- zanieczyszczania cmentarza;
- jazdy na rowerze;
- żebractwa;
- spożywania alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwości;
- palenia papierosów oraz korzystania z innych używek;
- czerpania wody do celów innych niż obsługa grobu;
- przebywania dzieci w wieku do lat 12 bez opieki dorosłych;
- prowadzenia handlu, akwizycji, reklamowania usług itp.;
- wykonywania innych czynności naruszających powagę miejsca.
6. Bez zgody zarządcy cmentarza nie wolno wykonywać czynności związanych z:
- chowaniem zwłok;
- ekshumacją zwłok;
- kopaniem grobu;
- budową grobu murowanego;
- montażem bądź remontem nagrobka;
- postawieniem ławeczki przy grobie;
- sadzeniem lub usuwaniem krzewów i drzew;
- wykonywaniem innych prac w obrębie grobu (kostka, płytki, gres);
- poruszaniem się pojazdami mechanicznymi.
7. Pozostałości po wystroju grobu (kwiaty, znicze itp.) należy wyrzucać w miejscach do tego przeznaczonych.
8. Na cmentarzu obowiązuje segregacja odpadów.
II. ZASADY DOTYCZĄCE DZIERŻAWY MIEJSCA GROBOWEGO
1. Dzierżawione miejsce należy utrzymywać w należytym porządku.
2. Oznakowanie grobu powinno być wykonane w sposób trwały, czytelny i w miejscu widocznym. Brak oznakowania może spowodować omyłkowe pochowanie innych zmarłych.
3. Podczas załatwiania formalności związanych z pogrzebem zmarłemu przydzielone zostaje miejsce na cmentarzu, zgodnie z Ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych, na okres: 20 lat (w przypadku grobu ziemnego), 30 lat (w przypadku urny), 50 lat (w przypadku grobowca, piwniczki urnowej lub miejsca w kolumbarium).
4. Jeżeli po upływie wyżej określonego czasu od chwili pochowania nie zgłosi się nikt celem opłacenia dalszej dzierżawy, dane miejsce grobowe pozostaje do dyspozycji parafii i może zostać przeznaczone do następnego pochówku.
5. Przedłużenia dzierżawy grobu można dokonywać w kancelarii parafialnej w godzinach jej urzędowania. Osoby dokonujące opłaty zobowiązane są do podania imienia, nazwiska i adresu osoby, która na czas opłaconej dzierżawy ma prawo do danego grobu. Następnie sporządzony zostaje stosowny kwit KP, zawierający opis i wysokość wpłaty, informacje dotyczące czasu dzierżawy oraz dane osoby dokonującej rezerwacji.
6. Prolongaty miejsca grobowego można dokonać także przelewem na konto bankowe parafii, z zaznaczeniem imienia i nazwiska osoby zmarłej oraz lokalizacji grobu (pole, rząd, miejsce) – zamiast lokalizacji grobu można podać dokładną datę śmierci osoby pochowanej w danym grobie. Te same zasady winny być stosowane w przypadku przekazu pieniężnego na adres parafii. Po otrzymaniu należności, na życzenie dysponenta, na adres wpłacającego zostanie wysłany drogą pocztową – tradycyjną lub elektroniczną – stosowny dokument informujący o dokonanej rezerwacji, zawierający wszystkie informacje o dzierżawionym miejscu.
7. Osoby, które zdecydują się nie przedłużać dzierżawy, proszone są o wizytę w kancelarii parafialnej, celem złożenia pisemnego oświadczenia o tzw. likwidacji grobu. Jeżeli, z różnych przyczyn, dysponent nie jest w stanie osobiście stawić się w kancelarii parafialnej, winien sporządzić we własnym zakresie wspomniane oświadczenie i wysłać je drogą pocztową – tradycyjną lub elektroniczną – na adres parafii. Zaleca się, by w celu przygotowania wymienionego dokumentu posłużyć się wzorem, który można pobrać TUTAJ.
8. Złożenie oświadczenia o tzw. likwidacji grobu oznacza rezygnację z prawa do dysponowania danym miejscem grobowym i przekazanie miejsca do dyspozycji parafii; tym samym przedłożenie wspomnianego oświadczenia nie nakłada na parafię obowiązku usunięcia nagrobka.
9. W przypadku śmierci dysponenta grobu, prawo do dzierżawionych przez niego miejsc grobowych przechodzi na osobę, która dokonywała formalności związanych z pochówkiem dysponenta. Wyjątek od tej reguły stanowi sytuacja, gdy inna osoba przedstawi prawomocne orzeczenie sądowe wskazujące ją jako osobę uprawnioną do dysponowania miejscem grobowym.
10. Istnieje możliwość rezerwacji miejsc grobowych na cmentarzu.
11. Poprzez wniesienie opłaty dzierżawnej bądź rezerwacyjnej nie nabiera się praw własności do opłacanego miejsca, a jedynie staje się jego użytkownikiem. Zabrania się odsprzedawania miejsc grobowych osobom trzecim. Prawo do dysponowania danym miejscem grobowym można przekazać (nieodpłatnie) jedynie za pośrednictwem kancelarii parafialnej w obecności stron zainteresowanych przekazaniem i przejęciem miejsca.
12. Informacje o aktualnej wysokości opłat dzierżawnych i rezerwacyjnych można uzyskać w kancelarii parafialnej.
III. WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZAKŁADANIA FORM DREWNIANYCH, MONTAŻU NAGROBKÓW I WYKONYWANIA INNYCH PRAC PRZY GROBIE
1. Po upływie pewnego czasu od momentu pogrzebu, w zależności od warunków atmosferycznych i stanu ziemi, mogiła zostaje uporządkowana przez pracowników cmentarza: usunięte zostają zwiędłe wieńce i wypalone znicze oraz wyrównane zostają zapadłości.
2. Na życzenie dysponenta grobu, po upływie około sześciu tygodni od daty pogrzebu, może zostać założona forma drewniana. Do trwałego oznakowania grobu powinien zostać wówczas użyty drewniany krzyż z tabliczką, na której widnieje nazwisko i imię osoby zmarłej. Chęć założenia formy drewnianej należy zgłosić w kancelarii parafialnej.
3. Jeżeli na mogile ma zostać postawiony nagrobek, opiekun grobu winien zwrócić się do zakładu kamieniarskiego celem pobrania szkicu zamówionego pomnika. Na wydanym szkicu znajdować się muszą: dokładne (rzeczywiste) wymiary nagrobka, nazwa materiału, z jakiego będzie on wykonany, proponowany wzór pełnego napisu oraz cena zgodna z wystawionym przez zakład kamieniarki rachunkiem. W przypadku grobów ziemnych zaleca się stawianie pomników po upływie przynajmniej sześciu miesięcy od daty pochówku.
4. Kształt nagrobka, umieszczone na nim napisy i zastosowana symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.
5. Przypomina się, że wymiary pomnika, zgodnie z Ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych, nie mogą przekraczać powierzchni grobu, która dla poszczególnych typów grobu wynosi:
RODZAJ GROBU |
DŁUGOŚĆ x SZEROKOŚĆ (m) |
Grób ziemny (osoba dorosła) | 2,0 x 1,0 |
Grób ziemny (dziecko) | 1,2 x 0,6 |
Grobowiec | 2,2 x 1,0 |
Piwniczka urnowa | 0,5 x 0,5 |
6. Po otrzymaniu szkicu, o którym mowa w punkcie 3., dysponent grobu zobowiązany jest zgłosić się z projektem pomnika do kancelarii parafialnej. Po akceptacji i uiszczeniu zwyczajowej opłaty w wysokości 10% wartości nagrobka, opiekun grobu otrzymuje pisemne zezwolenie na wjazd ekipy kamieniarskiej na teren cmentarza i montaż pomnika. Wspomniane zezwolenie należy przekazać zakładowi kamieniarskiemu.
7. Przejścia między grobami mogą zostać zagospodarowane. Należy jednak pamiętać o tym, że zamiar postawienia ławki, posadzenia drzewek czy wykonywania innych prac w obrębie grobu (kostka, płytki, gres itp.) powinien być każdorazowo uzgadniany z kancelarią parafialną, gdyż wymaga uzyskania pisemnej zgody. Parafia nie odpowiada za niesubordynację w tym zakresie; wszelkie ławki, kostki czy płytki zamontowane bez wymaganej zgody mogą zostać usunięte.
IV. WSKAZANIA DLA ZAKŁADÓW WYKONUJĄCYCH PRACE PRZY GROBIE
1. Przed rozpoczęciem prac zakład winien okazać obsłudze cmentarza zezwolenie uprawniające do wykonywania czynności przy grobie i wjazdu na teren cmentarza.
2. Ewentualny wjazd samochodu wykonawcy na cmentarz winien obejmować wyłącznie czas potrzebny na jego rozładunek.
3. Wszelkie prace na cmentarzu można wykonywać od poniedziałku do piątku tylko do godz. 14.30 oraz w soboty do południa (po uprzednim uzgodnieniu z pracownikami cmentarza). W niedzielę i dni wolne od pracy obowiązuje bezwzględny zakaz wykonywania jakichkolwiek prac na cmentarzu.
4. W przypadku montażu nagrobka, nadmiar ziemi, formę drewnianą i krzyż z mogiły należy złożyć w miejscu wskazanym przez pracowników cmentarza. Usunięcie i wywiezienie poza teren cmentarza wszystkich elementów kamiennych lub betonowych oraz pozostałości starego nagrobka należy do obowiązków zakładu wykonującego prace. Zakazuje się pozostawiania bądź umieszczania gruzu i starych płyt w śmietnikach.
5. Wymiary pomnika, materiał, z którego został wykonany, oraz treść umieszczonego na nim napisu muszą być zgodne z projektem przedstawionym na szkicu wykonanym przez zakład kamieniarski i przedłożonym w kancelarii parafialnej. (por. rozdział III. pkt 3.)
6. Aranżacja bezpośredniego otoczenia pomnika, np. brukowanie, płytkowanie, sadzenie krzewów wieloletnich, montaż ławeczki, wymaga każdorazowo odrębnych ustaleń z kancelarią parafialną. Niesubordynacja w tym zakresie uznawana będzie za samowolę budowlaną. (por. rozdział III. pkt 7.)
7. Pomiędzy grobami powinno istnieć przejście o szerokości przynajmniej 0,4 m. Przy wykonywaniu prac w otoczeniu grobu można wykorzystać maksymalnie połowę wolnej przestrzeni między grobami.
8. Należy zwrócić uwagę na to, aby podkłady używane przy montażu pomnika do jego osadzenia nie były szersze niż sam pomnik. Szersze elementy mogą zostać naruszone przy kopaniu sąsiedniej mogiły, co nierzadko grozi uszkodzeniem pomnika.
9. Prace przy nagrobku należy wykonywać w taki sposób, by nie spowodować szkód na sąsiednich grobach. Wykonawca ponosi całkowitą odpowiedzialność, także materialną, za ewentualne szkody wyrządzone na cmentarzu oraz zniszczenie czy uszkodzenie innych nagrobków lub infrastruktury cmentarza.
10. Wykonawcy prac przy grobie zobowiązani są do zachowania czci wobec osób zmarłych oraz powagi miejsca kultu religijnego, a w szczególności nie mogą swoimi działaniami w jakikolwiek sposób zakłócać przebiegu uroczystości pogrzebowych.
11. Wykonawca prac na cmentarzu winien dokładnie zapoznać się wytycznymi zamieszczonymi na zezwoleniu, o którym mowa w punkcie 1., a następnie opatrzyć je pieczęcią firmową, podpisem osoby odpowiedzialnej za wykonanie na prac cmentarzu oraz datą i godziną rozpoczęcia prac. Wypełniony dokument należy złożyć u pracowników cmentarza bądź w kancelarii parafialnej.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE I INFORMACJE DODATKOWE
1. Parafia nie ponosi odpowiedzialności cywilnej za pracowników: zakładów kamieniarskich, zakładów pogrzebowych podczas ceremonii żałobnych bądź innych firm świadczących usługi na cmentarzu.
2. Od kilku lat w parafii wykonywana jest archiwizacji całego cmentarza – grobów i zmarłych. W parafii, jako jednej z pierwszych w Polsce, wdrożone zostały kartoteki grobów. Zawierają one wszystkie dane związane z konkretnym miejscem grobowym, fotografie grobu, pomnika i napisu na pomniku oraz szkice i oświadczenia składane przy okazji zgłaszania budowy nagrobka, a także inne dokumenty. Całość poszerzona jest o informacje dotyczące rezerwacji miejsca oraz o dane osoby odpowiedzialnej za konkretny grób. Wszystko to zostaje naniesione do programu komputerowego służącego do archiwizacji cmentarza. To pozwala w zaledwie chwilę dowiedzieć się wszystkiego o każdym grobie.
3. Każdego roku słyszy się o odnotowywanych na polskich cmentarzach przypadkach kradzieży i aktów wandalizmu. Zgodnie z przepisami teren naszego cmentarza jest ubezpieczony, ale ubezpieczenie to nie obejmuje nagrobków. Aby zabezpieczyć się w razie zdarzeń kradzieży i wandalizmu, warto zdecydować się na wykupienie polisy ubezpieczającej nagrobki.